דף הבית
אודותי
ההורוסקופ היומי
פורום
מאמרים
קישורים
כתבו לי
הפוך לדף הבית
הרשם לניוזלטר
שם:
דוא"ל:
דף הבית » מאמרים » קיצור תולדות האסטרולוגיה
קיצור תולדות האסטרולוגיה
מוניוס חושן-קליין מנסה להתחקות אחר שרשיה העתיקים של האסטרולוגיה מאז התקופה הקדומה, ומגיע כמעט עד ימינו אלה.

שתף:

קיצור תולדות האסטרולוגיה

מאת:
מוניוס י. חושן קליין
אוקטובר 2007

קיצור תולדות האסטרולוגיה ,
ממסופוטמיה ועד לתקופת המאה ה17 בתרבות המערבית

מבוא

אנו עושים את ההבחנה ההגדרתית בין אסטרונומיה לבין אסטרולוגיה תורת האסטרולוגיה היא תורת הכוכבים , אסטרו – כוכב ולוגוס - תורה,ואסטרונומיה היא אסטרו- כוכב, נומוס-הענקת שמות, לאמור האסטרונומיה היא מדע החוקר את התנועה המבנה והתהוות גרמי השמיים.

האסטרולוגיה נתפסה תמיד כ"ילד החורג" של המדעים אם בכלל,ברם האסטרולוגיה היא הרבה יותר מדע מכל תחומי מדעי הרוח, והיא בדיוק מדע כמו כל תחום ממדעי החברה, הואיל ויש לה פרדיגמה,היא מכמתת את התיאוריות שלה במושגים של קורלאציות,וכפי שכל התיאוריות חברתית בתחומי הסוציולוגיה והפסיכולוגיה וכיוב', מתמודדות עם המושג הקורלאציה בבואן להסביר את תקפות התאוריה, כך גם האסטרולוגיה.

לאסטרולוגיה יש קשרי גומלין עם האסטרונומיה,היא שואלת מהאסטרונומיה את כל הידע אודות מערכות הכוכבים ואת אופן מעגל תנועתם, ברם האסטרולוגיה רואה את כדור הארץ כמרכז ,ואת שאר הפלנטות סובבות לכאורה סביבה , זאת על מנת להסביר מושגים באסטרולוגיה ,לא קיים ולו אסטרולוג אחד אשר אינו מסכים עם ההנחות היסוד התאו רטיות של האסטרונומיה, לאמור הפלנטות חגות סביב השמש,לפיכך אין לאסטרולוגיה כל "וויכוח" עם האסטרונומיה, נהפוך הוא האסטרולוגיה נעזרת בתגליות האסטרונומית,משום מה קיימות בריות אשר יש להם קושי מנטלי להבין זאת.
אסטרולוגיה היא המדע העתיק ביותר בעולם עתיקה אף מכל הדתות המונוטאיסטיות, שורשי האסטרולוגיה החלו משחר ההסטוריה בעולם העתיק במספוטמיה,( אכד, בבל, אשור) שהיא עיראק של ימינו, אנו יכולים לראות את השתרשות האסטרולוגיה במרבית התרבויות בעולם, סין, הודו,מספוטמיה,מצריים,יוון ההלניסטית, העולם הערבי,והעולם המערבי,לאמור התרבות הנוצרית,וכמובן התרבות היהודית.
באסטרולוגיה קיימות גישות ואסכולות שונות ,תיאוריות אשר התפתחו במרוצת שנות ההסטוריה ועד לעת החדשה, החל מהגישה הקלאסית הדטרמינסטית,וכלה בגישה המודרנית הפסיכולוגית.

סיכום

למרות גילה המופלג האסטרולוגיה עדיין בחיתוליה ,רק במאה ה20 התגלו הפלנטות כירון – שליט סימן בתולה ופלוטו שליט סימן עקרב, והמערכת עדיין אינה מושלמת, עד אשר יהא איקוויליבריום בין הפלנטות למספר השליטים, רק אז תעשה אינטגרציה בכל הידע הקיים ,רק אז תוכל האסטרולוגיה להניב את מיטיבה,ולהפך כלי עזר מקובל ומוכר על ידי הכלל

מסופוטמיה

מסופוטמיה נחשבת כערש התרבויות במזרח התיכון,אגן הים התיכון ואף השפעותיה ניכרות בתרבות המערבית.
קיימות ראיות לכאורה כי תרבות זו הייתה פעילה כבר בשנת 3000 לפנה"ס, התרבות של העמים המסופוטמיים לאמור אכדים ,שומרים,בבלים ,ואף הפרסים.
בשנת 2330 לפנה"ס האכדים בנו את תרבותם, סרגון מלך אכד פלש וכבש את מחוזותיהם של השומרים, סרגון יסד את התרבות השמית הראשונה אשר השפיע על המזרח התיכון כולו.

בשנת 2218 לפנה"ס נפלה הממלכה האכדית והתחילה ההבחנה בין התרבות המספוטמית לבין התרבות המצרית, באזור שלטו השומרים בצפון והבבלים בדרום.לשומרים הייתה עליונות פוליטית ולבבלים הייתה עליונות תרבותית.

כתב היתדות החקוק על אבן המסופוטמי האסטרונומי/אסטרולוגי הקדום ביותר הידוע לנו הוא מסמך אכדי חקוק באבן ,משנת 2300, לפנה"ס לערך, החוקר ואן דר וורדן מציין כי נתגלה מסמך אסטרולוגי נוסף המכונה טבלאות וונוס מאמיזאדוגה Venus Tables of Ammizaduga טבלאות אלה נכתבו לערך 146 שנה לאחר (תקופת חמורבי 2123- 2081פנה"ס) ,קיימת דעה נוספת כי טבלאות אלה נכתבו בין השנים 1582-1702 לפנה"ס,מן הראוי לציין כי הנושא שנויי במחלוקת לגבי תקופת כתיבת המסמך. ראה
Van Der Waerden (Science Awakening Voll II Oxford Uni. Press

הבבלים תרמו רבות להתפתחות האסטרונומיה והאסטרולוגיה, התצפיות שלהם הוערכו מאד אף לפי סטנדרטים מערביים ,המסופוטמיים האמינו כי הכוכבים הם אלילים, למשל האלילה אישתאר היא וונוס, מארדוק הוא יופיטר,נינורטה הוא סטורן,נאבו הוא מרקורי ,והאליל נרגאל הוא מרס ,הבבלים על ידי תצפיותהם יכלו להגיע להערכות סבירות לגבי מיקום הפלנטות בעתיד,ע"פ הרשומים של פתלומי אנו למדים כי התצפיות והרישומים הבבליים התקבלו ללא עוררין ,רשימות כאלה היו החל משנת 747 לפנה"ס, והופנמו על ידי ההלניסטים לאחר תקופת אלכסנדר הגדול.
מפת הלידה הראשונה אשר נמצאה מתאריך 14 לניסן שנת 410 לפנה"ס , כאשר הירח בעקרב,יופיטר בסימן דגים, וונוס בסימן שור וסטורן בסימן סרטן, מפה פשוטה שמצוין בה רק מיקום הפלנטות בסימנים . ראה The History of Astrology-Another View By Robert Hand
השומרים הנחילו את השיטה הסקסגסמלית, ספירה על בסיס 60 אשר שימשה כשיטת ספירה יומיומית, והתאימה לחלוקת השנה ל360יום, חלוקה ל60 דקות בשעה ו60 שניות בדקה, גם חלוקת הזוויות במעגל ל360 מעלות. יחד עם זה ראוי לציין כי הבבילוניים היו אף הראשונים בהענקת שמות לימי השבוע.

אם כך המסופוטמיים היו עובדי כוכבים ומזלות , והם האמינו כי גרמי השמיים הם אלילים, ולדת זאת ניתנה השם הנפוץ פאגאניזם, מייסדי הדת היו הכוהנים הפילוסופים אשר עסקו בתצפיות אסטרונומיות, עבודת הכוכבים והמזלות כונתה אסטרולוגיה, יצוין כי עיקר עבודת האלילים הייתה מכוונת לשמש, עם הזמן התרחבה עבודת האלילים לירח לוונוס ועוד.בזוכרנו את השיטה הסקסגסמלית ואת איסוף הנתונים האסטרונומיים ,התגבשה לה המתודה האסטרולוגית שבה נתנו פרשנות לתנועת הכוכבים בשמים בינות למזלות .
ראה Astral Worship By J. H. Hill , Gutenberg E Book project

האסטרולוגיה המסופוטמית עברה במרוצת השנים שלוש שלבים בסיסיים:
· השלב הראשון האסטרולוגיה המקדמית
· השלב השני האסטרולוגיה הזודיאקלית הפרימיטיבית,
· השלב השלישי אסטרולוגיה ההורוסקופית.
ראוי לציין כי האסטרולוגיה הבבלית ידעה להכין מפת לידה ,ברם שיטת הבתים והסמלים של הזודיאק עדיין לא היו בשימוש .
Ancient Astrology as a Common Root for Science and Pseudo-Science By Enn Kasak Electronic Journal Folklore Vol 15

האסטרולוגיה המקדמית
הייתה מיושמת בתקופת בבל-אשור והתקופה האכדית, החיזוי נעשה על ידי סימנים וסמלים שונים בשילוב של ליקויי שמש וירח בצרפם את מיקום הפלנטות בעת ליקויי השמש או הירח, בתקופה האשורית כבר ידעו לחזות את הופעת ליקוי הירח או השמש.

האסטרולוגיה זודיאקלית הפרימיטיבית
התפתחה בשלהי האימפריה הבבלית לאחר הריסתה של אשור על יד הבבלים, הקונספט הבסיסי של האסטרולוגיה הפרימיטיבית היא שכל דבר נקבע מראש בשחר הימים לאמור, בחירה חופשית אינה קיימת, אלא דטרמיניזם מוחלט, תפקיד הכוכבים הוא כאינדיקציה לבאות, הדוקטרינה כונתה "פאטאליזם אסטראלי", דוקטרינה זו צופה כי העולם יושמד באש בעת שכל הכוכבים יחזרו למקומם הראשוני ומתוך ההריסות יקום עולם חדש.

האסטרולוגיה ההורוסקופית
הופיעה במסופוטמיה בעידן הכיבוש הפרסי,והשפעותיה נראו בברור באסטרולוגיה ההלניסטית, גישה זו קובעת כי מיקום הפלנטות בעת הולדת האדם קובעת את גורלו ואת אופיו שיטה זו הופיע לערך בשנת 450 לפני ספירת הנוצרים , למרות תרומת המסופוטמיים לאסטרונומיה ואסטרולוגיה לקחו המצרים את כל הקרדיט בכל הנוגע לאסטרולוגיה.

תקופת מסופוטמיה של האכדים הבבלים האשורים והפרסים היא התקופה של תחילת התרבות והמדע .
יש סימנים שלרשות המסופוטמיים היו ידיעות בתחומי האסטרונומיה, ידיעות אשר מעלות את השאלה כיצד ידע זה הגיע אליהן הואיל והם עצמם לא יכלו לבצע את המדידות ואת התצפיות ,הבבלים ידעו פרטים מופתעים אודות כוכבי הלכת ופרטים אסטרונומיים אחרים.ספרים בבליים שצורתם גלילי חרס ועליהם כתב יתדות מספרים אודות קרני נוגה מה שנקרא בלשוננו עונות השנה של הכוכב נוגה.
במוזיאון הבריטי נמצא חלק מספרייתו המלכותית של אשורבניפל המלך האשורי , חלק גדול מן הלוחות שמקורן בספריית המלך בנינוה עוסקים בענייני מתמטיקה ואסטרולוגיה.
הידע המסופוטמי הועבר למצרים ולעולם ההלניסטי,הוגי דעות בתקופת הרנסאנס החלו לשאול כיצד והיכן רכשו המספוטמיים והמצרים את הידע המדעי שהיה להם.ראה
Charles Berlitz Mysteries From Forgotten Worlds 1972

התקופה המצרית

האסטרולוגיה לקחה חלק חשוב מאד בחיים החברתיים משחר כינון הציויליזציות. ולתרבות המצרית חלק ניכר בעיצוב המתודולוגיה האסטרולוגית עד ימינו אנו.במצרים הקדומה כמו מסופוטמיה עסקו כוהני הדת באסטרונומיה ובאסטרולוגיה,ובמצרים כמו במסופוטמיה הכוכבים נחשבו לאלים קונסטלצית אוריון סימלה את האל אוסיריס וכיוב'. האסטרולוגיה המצרית הקדומה הייתה שונה בתכלית ממה שאנו מכירים , ממצאים ראשונים למפת כוכבים נמצאו כבר משנת 4200 לפנה"ס .

וואליס באדג' טוען בספרו כי השימוש באסטרולוגיה במצרים קדם בהרבה מתקופת אלכסנדר הגדול, מכתב אשר נמצא מאת ממומחה באומנות אסטרולוגית מצרי אל תלמידו, דוחק בו להקפיד על "יישום החוקים שהמצרים הקדמונים גילו והעבירו לדורות הבאים" על כן על פי דעת וואליס באדג' יש ליחס את מקום לידת ההורוסקופ למצרים .
המצרים הקדמונים אף הם האמינו ב"דטרמיניזם", לאמור אי אפשר לשנות את הגורל. בידי החוקרים פפירוסים קדומים המכילים את לוח השנה המצרי שבו כל שליש יום מתוך 365 ימים בשנה מסומן כבר מזל או חסרי מזל ומפפירוסים אחרים קיים ההסבר מדוע ימים מסוימים היו ברי מזל או חסרי מזל ראה "פפירוס מספר 10471 המוזיאון הבריטי". הכוהנים המצרים היו מיומנים בהטלת כישוף על לידה, וביודעם את הרגע המדויק שבו נולד האדם הם בנו את ההורוסקופ שלו. בפפירוס אחר נאמר " יש לוודא באיזה חודש האדם החולה נפל למשכב, ואת השם שהוא קיבל בעת לידתו, יש לחשב את מיקום הירח ולראות כמה תקופות של 30 יום חלפו ואז יש לבדוק כמה ימים נותרו בלוח.

יש הסבורים כי כמה מסימני הזודיאק מקורם במצרים הקדומה, הטלה מופיע לראשונה בזודיאק המצרי מה גם שדמות הטלה הייתה נפוצה כאל מצרי קדום, סימן מזל תאומים מיוחס לתקופה המצרית הקדומה הסימן כונה בשם תאומים בעקבות הכוכבים קאסטור ((Castor ופולוקס (Pollux).
ראוי לציין כי סימן זה אף מופיע במקורות הבבילוניים, הסימן אריה כמעט בוודאות מקורו מצרי, לסימן בתולה משויכת לאלה המצרית נידאבה (Nidaba) הואיל ובמצרים הקדומה החלו את הקציר והאסיף בעת שהירח היה במלואו בבתולה.

יוליוס פירמקוס מטרנוס Julius Firmicus Maternus)) אסטרולוג אשר חיי בקונסטנטין ( 280-337 לספירה) כתב באחד מספריו Eight Books of Astrology
כי השיטה של אסטרולוגיה הורוסקופית ניתנה כבר על ידי המלך המצרי
פרעה נכו (Nechepso, or Nekauba) 678- 672 לפנה"ס והכהן שלו פטוסיריס Petosiris)), לדיברי פירמקוס פרעה והכהן כתבו ספר הוראות והפעלה אשר מסביר את כל השיטה האסטרולוגית כשיטה קוהרנטית, מקור זה הוא לכאורה ראשית הידע האסטרולוגי ההלניסטי.

מתקופת אלכסנדר הגדול (323-336 לפנה"ס ) ניכרת ההשפעה המסופוטמית הלניסטית על האסטרולוגיה המצרית.
ראשית כל הטקסטים המצריים נכתבו ביוונית בעקבות השפעת הכיבושים של אלכסנדר הגדול, מעניין לראות את השפעת לשון הארמית,והפרסית ואף השפעות הודיות – סנסקריט לתוך מערכות המושגים אשר תורגמו ללשון ההלניסטית במצרים, מן הראוי לציין כי עניין ההשפעה ההודית שנוי במחלוקת . ראה The History of Astrology by Robert Hand

בשנת 331 לפנה"ס ייסד אלכסנדר את העיר אלכסנדריה במצרים,נקודת מפנה זו מסמלת את העידן יווני-רומי במצרים, הלניזם הפך להיות המושג המתאר את אורח החיים היווני, בתקופה זו המתודולוגיה של אסטרולוגיה הורוסקופית החלה לקבל את בגיבושה וקיבלה את שמה, בעת זו נכנס לשימוש מאסיבי נקודת האופק ושיטת 12 הבתים.

דמות מפתח בהתפתחות האסטרולוגיה ההורוסקופית היה האסטרולוג ואסטרונום קלאדיוס פתולומיאוס, .פתולומי נולד בשנת 90 לספירה במצרים ונפטר בשנת 168 לספירה את מרבית חייו עשה באלכסנדריה, פותולמי לא היה יווני ואף לא השתייך למשפחת פתלומי,על פי שמו הפרטי יש הסבורים כי הוא היה אזרח רומי, מכל מקום במרכז תפיסתו פתלומי האמין כי הארץ היא מרכז היקום, הוא הניח את אבני היסוד למסורת האסטרולוגיה המערבית לאמור סימנים, פלנטות, ובתים, פתולומי כתב מספר ספרים שהם עמודי התווך של האסטרולוגיה של העולם ההלניסטי, ימיי הביניים והעולם אסלמי- ערבי.

לתרבות המצרית היה תפקיד חשוב ביותר בהתפתחות האסטרולוגיה, בתוך מצרים ניתן ביטוי לתרבויות שונות, מגמות אלה העשירו את התרבות המצרית הביאו לידי התפתחות היצירה התרבותית רוחנית,השפעותיה ניכרות עד ימינו אלה

התקופה הלניסטית

אלכסנדר הגדול כבש את מצרים בשנת 332 לפנה"ס לערך, ומאז החלה תקופת ההשפעה ההלניסטית על העולם העתיק , אלכסנדריה הייתה הבירה והמרכז ההשפעה הרב תרבותית,בתקופה זו הופיעה "האסטרולוגיה ההורוסקופית" שיטה זו נכנסה לשימוש באופן מעשי , האסטרולוגים החלו ליישם זאת במפת הלידה, הם עשו שימוש בתאריך ,שעה ,סימנים, בתים, ופלנטות ומעל לכל החלו לעשות שימוש בנקודת האופק העולה, כל אלה יושמו כמערכת אחת,השיטה פותחה לרמה כזו גבוהה עד אשר שנים רבות לא עשו כל שינוי מהותי בשיטה.

האסטרולוגיה ההלניסטית מבוססת על המסורת האסטרולוגית הבבלית ועל מסורת האסטרונומיה המצרית הקדומה, למסורת המסופוטמית היה תפקיד דומיננטי בהתפתחות המתודולוגית של האסטרולוגיה ההלניסטית,התקופה ההלניסטית הינה טרנספורמציה אשר התרחשה באמצעות סינתזה בין האסטרולוגיה המספוטומית לבין האסטרונומיה המצרית 1ראה
Internet Encyclopedia of Astrology Astrology The Hellenistic Astrology by Brian Lewis

מן הראוי להתחיל את הדיון בהזכרת שוב את שמו של האסטרולוג פתולומי שאודותיו דובר כבר בפרק הקודם, הואיל ופתולומי חי, פעל, ועשה את כל ימיו במצרים, למרות זאת רואים בו אסטרולוג ההלניסטי.
האסטרונום היווני היפארקוס (Hipparchus) גילה ותבע את המושג "נקודת השוויון" שמשמעו הרגע שבו השמש נוגעת לנקודה וירטואלית שבו אורך היום שווה לאורך הלילה נקודות השוויון מתרחשות ב 21 למרץ ו21 לספטמבר. נקודות אלה נותנות קנה מידה (לערך ) לתאריך בו מתחלף כל סימן –מזל חודש בחודשו.

ההלניסטים עשו שימוש בכל ענפי המדע אשר היו ידועים להם והטמיעו אותם תחת "שלטון" הכוכבים באסטרולוגיה.
המזל- היה נגזרת של קונסטלציות הכוכבים. האסטרולוג הסופר והיסטוריון היווני ברוסוס BEROSSUS (שחי במאה ה-3 לפנה"ס הקים באי היווני קוס את בית הספר לאסטרולוגיה הראשון הידוע2.
ראה את ספרו של Marcus Vitruvius Pollio Architectura by Dec

ויטיאוס וואלנס (Vettius Valens) אסטרולוג יווני מהדור השלישי מדווח אודות טכניקות אסטרולגיות, וברור מכתביו הטכניקות הם קדומות לתקופתו,מכל מקום ברור כי במאה ה-5 לפנה"ס הטכניקות כבר בשימוש שכיח3
ראה “Vettius Valens The Anthology Book III Chpt 3 translated by Robert Schmidt Golden Hind Press

האסטרולוגיה ההלניסטית מחולקת לשלושה ענפים.
הענף הראשון- האסטרולוגיה האוניברסלית,: אשר יעודה הוא עשית תחזית למאורעות אשר ישפעו על קבוצות גדולות של אנשים לאמור עמים ומדינות.
הענף השני- האסטרולוגיה של מפת הלידה: יעודה לקבוע את אופיו של האדם ואת נתיב גורלו הבסיסי במרוצת השנים.
הענף השלישי-האסטרולוגיה הקרמתית : יעודה להציע לפרט את המועד המתאים והנכון לעשות את מה שהוא מבקש לעשות,לאמור מתי היא העת הנכונה לקבוע חתונה, לצאת למלחמה, או לבצע עסקה.

מן הראוי לציין כי התקופה 300-100 לפנה"ס היא תקופה די נעלמה הואיל ולא קיימים כל טקסטים או כל חומר ראייתי אחר מתקופה זו, יחד עם זה התקופה ההלניסטית ייחודית במיוחד בכל הנוגע להסטוריה של האסטרולוגיה בפחות מ-200 שנה התפתחה האסטרולוגיה והציגה טכניקה מהימנה באופן יחסי למה שקדם לה.
ראה 4by Steven Birchfield An introduction to Hellenistic Astrology

אחרי המאה ה-5 לספירה ירדה זוהרה של האסטרולוגיה היא נשכחה קמעה, זה היה סמוך לנפילת האימפריה הרומית כאשר השפה היוונית נשכחה וירדה מבמת ההסטוריה, ובנוסף לכך יש לזכור את עוינות העולם הנוצרי לאסטרולוגיה .בסביבות המאה השמינית לספירה החלה שוב תקופת הפרוספריטי של האסטרולוגיה, העולם האיסלמי החל להפנים את האסטרולוגיה ההלניסטית, האסטרולוג הערבי אבו-מאסאר אינטלקטואל מוסלמי זה היה הקטליזטור והמתווך בין העולם העתיק לבין האסטרולוגיה המערבי.

התקופה הערבית – איסלמית

הערבים שמרו על "גחלי" האסטרולוגיה בקבלם את ידע אסטרולוגי מהפרסים וההודים,ואח"כ העבירו את הידע לציויליזציה המערבית דרך ספרד בתקופת ימי הביניים המוקדמים ,הרבה מידע זה אבד כתוצאה של תרגומים שונים
ראה Hellenistic Astrology by Douglas Noblehorse ISAR August 2005 Biennial Conference

לאחר דעיכתה של האימפריה הרומית , מוחמד ( 570-632) מיסד בערב את הדת והפילוסופיה האסלאמית, אל קינדי (796-872) Al-Kindi הידוע כפילוסוף של ערב היה בעל משרה בבית המלוכה בבגדאד ,אל-קינידי היה זה אשר קישר את האסטרולוג הערבי הידוע אבו – מאסאר לאסטרולוגיה, ראה

אבו מאסאר (787 –886) ובשמו המלא ג' עפר אבן מוחמד אבו מאסאר אל באלקאי הוא אחד מאבני התווך בעולם האסטרולוגיה הערבית- אסלאמית, אבו מאסאר נולד באפגניסטן ומת בעיראק, אבו מאסאר אסטרונום מתמטקאי ואסטרולוג , מרבית עבודותיו תורגמו לשפה הלטינית במרוצה ימי הביניים. אבו מאסאר הפך להיות אסטרולוג בחצר במלך צ'רלס בגדול Charlemagne or Carlos Magnus מלך הפראנקים
חיבור חשוב מאד היה חיבורו The Revolutions of The Years of Nativities המתייחס לטכניקת "חזרת השמש" קיימים תרגומים מערבית לביזנטינית -יוונית,ולטינית . ראה
The Preservation and Acceleration of Astrology in the Arabic World
By Edmond H. Wollman Kepler, College- Astrology in Medieval Civilizations

מא שא אללה (749-815) אבן אטארי הוא חכם נוסף אשר מהווה את אחד עמודי התווך בעולם האסטרולוגיה והאסטרונומיה האיסלמי , מא שא אללה היה יהודי אשר נולד בעירק בעיר בצרה במאה השמינית ,המיר את דתו והתאסלם.ראה
Wikipedia The free encyclopedya
בילדותו (762) למד מחכמי פרס את רזי ההורוסקופ,לימים כתב ספרים וחיבורים רבים והפך להיות אוטוריטה בתחום , אבן עזרא מתייחס רבות לעבודותיו של מא שא אללה,אבן עזרא משלח בו חיצי ביקורת יחד עם זה הוא אחד ממקורותיו האסטרולוגיים ראה Shelomo Sela Astrology and Biblical Exegesis in Abraham Ibn ezra Thought Bar Ilan University 1999

אבו ר'איין אל בירוני האסטרונום הפרסי Abul –Rayhan Muhammad Ibn Ahmad Al-Biruni עשה במאה ה-10 את ההבחנה הסמנטית הראשונה בין אסטרולוגיה לבן אסטרונומיה, אל בירוני נולד בשנת 973 לספירה באוזבקיסטאן של אותם ימים, , החל לפרסם ספרים החל מגיל 22 במרוצת השנים הוא כתב מאות ספרים .
ראה by Christopher Warnock Esq. Renaissance Astrology

אל בורוני החל לעסוק מתמטיקה בגיאומטריה ואח"כ המשיך באסטרונומיה, גיאוגרפיה עסק הוראות כיצד לעשות שימוש באסטרולאב עד אשר הגיע לעסוק באסטרולוגיה ספרו החשוב ביותר בנושא האסטרולוגיה הוא Book of Instruction ,
אל-בורוני נהג לערוך ביקורת נוקבת עם האסטרולוגיה ועם טכניקות אסטרולוגיות ,יחד עם זה ראה באסטרולוגיה בלתי נפרד מהפילוסופיה האיסלמית ראה
Wright Ramsay R. Book of Instruction in the Elements of the Art of Astrology

עיצוב וכינון ההורוסקופ דורש ידע במיקום היחסי של השמש , ירח והפלנטות, האסטרולאב הקל על מלאכת חישוב המיקום והתנועה המחזורית של גרמי השמיים ובמיוחד השמש .גולת הכותרת בעבודת אל בירוני בהקשר האסטרולוגי הוא הספר
Elements of the Art of Astrology אשר פורסם בשנת 1029 לספירה, ספר זה כלל פרשנות מפורטת להורוסקופים,

בקוראן כתוב כי אללה ברא את הכוכבים וכי על האדם לקבל את הדרכת הכוכבים,משמעות הדבר קבלת האסטרולוגיה בקלות יתר על ידי האיסלאם מאשר הנצרות ומדוע.
האסטרולוגיה הקדומה אשר עסקה בתחזית מאורעות גרידא, היוותה איום על הקונספט הנוצרי,ואיום על עצמאות הנצרות אשר כפתה עצמה על המאמין כישות אשר רק היא קובעת את גורלו ואת מעשיו של הפרט, הנותנת פתרון כוללני לאורך החיים של הפרט,ומאידך האיסלאם מעביר את גורל האדם ל"ידיה" של האסטרולוגיה כמבטאת את רצון אללה באמצעות כינון גרמי השמיים, הנצרות האורתודוכסית טענה כי היא הגורם המתווך בין האדם לבין האל, והנה האיסלאם והאסטרולוגיה שוללים מהנצרות האורתודוכסית את הפררוגטיבה הזאת.
על כן היה נוח מאד לעולם הנוצרי להתעלם מעצם הפנמת האסטרולוגיה על ידי העולם האסלאמי ראה
Nick Campion The Concept of destiny in Islamic Astrology and its Impact on Medieval European Thought ARAM The Journal of Syro-Mesopotamian Culture Vol I No II 1989pp 281-289

סעיד נאסר איבחן את המאפיינים האסלאמיים אשר אפשרו את כניסת האסטרולוגיה לעולם האסלאמי בפתיחות רבה.
ראשית קיימת ההכרה כי האמת האלוהית עשויה להתגלות בעוד תורות ואמונות שונות חוץ מהאיסלאם.
שנית ,בניגוד לנצרות, האיסלאם מקבל את החשיבה וההגות האנושית ,האיסלאם אינו דוגמא סגורה ומסוגרת כמו הנצרות האורטדוכסית בימיי הביניים,לאמור האיסלאם היה סובלני לפילוסופיות שאינן אסלאמיות, שלישית, קבלת תופעות מהטבע כביטוי לרצון האל,לאמור הטבע ותופעות הטבע כהוכחה לנוכחות האל ראה
Naser Seyyed Hosseni An introduction to Islamic Cosmological Doctrines London 1978
עידן הזהב של האסטרולוגיה האסלאמית היו השנים של המאה העשירית והמאה האחד עשר , משכילים נוצרים עסקו בתרגום ספרי אסטרולוגיה מהשפה הערבית לשפה הלטינית.
העולם האסלאמי הכניס את האסטרולוגיה לעולם הנוצרי ב"דלת האחורית" החל מהמאה ה8 לספירה אסטרולוגים כמו אל-בירוני, אבו-מאסאר, מאסאללה,היו הקטליזטורים והמתווכים בין העולם הבבילוני - ההלניסטי לבין העולם הנוצרי של ימי הביניים והרנסנס

תקופת ימי הביניים

במהלך המאות 5-6 לספירה האימפריה הרומית המזרחית שהיא האימפריה הביזנטית אירחה בתחומה שפע של אסטרולוגים התקופה ההלניסטית הייתה מקור הידע וההשראה שלהם .הכנסייה גילת ההתנגדות ועוינות רבה לתחום , יחד עם זה התקופה שבין 800 לספירה לבין 1200 לספירה הייתה תקופת הפריחה של האסטרולוגיה הביזנטית.
מנואל הראשון קיסר ביזנטיון( 1143-1180 )הפנים בחצרו את תחום האסטרולוגיה בכל תחומי החיים ,מבחינה אישית, פרסונלית, ומבחינה פוליטית. הוא תמך באסטרולוגים אשר ביקשו לתרגם את הידע משפות אחרות ,ועשה ככל יכולתו לתמוך לעודד ולקדם את הנושא .
כאשר קיבל מכתב מהכנסייה בה נאמר כי העיסוק באסטרולוגיה הוא חילול קודש,מנואל הגיע למסקנה כי אינו יכול להתמודד אם האשמה של כפירה ,הוא כתב לכנסיה כתב הגנה עם הסתייגויותיו כנגד האסטרולוגיה ,ניסוח המכתב היה כזה שהכנסה יכלה "לחיות" אם הנאמר ואם עמדת הקיסר מבלי להיכנס לעימות חריף, רק סמוך למותו על ערש דווי מנואל היה מוכן להתנכר לאסטרולוגיה. ראה
Introduction to Byzantine Astrology-by-Astrology weekly com

מן הראוי להזכיר שוב כי בימי הביניים לא הייתה הפרדה בין אסטרונומיה לבין אסטרולוגיה יחד עם זה מן הראוי להזכיר את עמדת הכנסייה כנגד האסטרולוגיה בפרט וכנגד המדע בכלל, המדע ערער את מעמד הכנסייה ועל כן הכנסייה ניסתה בכל יכולת להעלים אותו מעין הציבור ולכלוא אותו בין כותלי המנזרים שבהם בכל זאת נעשה לימוד ומחקר אך בהיחבא ותמיד בזהירות שלא לצאת כנגד עמדות ודעות הכנסייה אשר יתפסו ככפירה בעיקר ודינה גרוש או מוות.

מיותר אולי לציין כי בתקופת ימי הביניים הדעה הרווחת הייתה כי מרכז היקום היה כדור הארץ וכי כל הפלנטות סובבות את כדור הארץ. אז כן היום האדם המאמין , מאמין כי האל הוא אשר הציב את הפלנטות כפי שהם מוצבים ונעים, הפלנטות הם עושי דברו של האל וכי האיטרפרטציות לגבי אופן השפעתם על האדם הוא רצון האל,תפיסה זו נכונה ליהדות לאיסלאם ולנצרות, גם אם דעות אלו הוסתרו מעין כל, כל דת וסיבותיה היא, השאלה נשאלת מאז ועד היום האם אינטרפטציות אלה נכונות האם האסטרולוג יודע כיצד "לקרוא" את מה שהפלנטות בקונסטלציה שלהם "מספרות "לנו.

בימי הביניים היו שתי גישות לגבי הפרשנות האסטרולוגית .
הגישה הראשונה היא הגישה האסטרונומית “The Lord of the horoscope
גישה זו עשו את מפת הלידה בטכניקה אשר משתמשים בה כיום לאמור קביעת הפלנטות בבתים ובסימנים על פי האיפמריס אשר היה קיים בתקופה, הפלנטה אשר הייתה בעמדה הטובה ביותר נחשבה כ Lord of the Horoscope ועל פיה קבעו את מעמדו ואופיו של האדם,.
הגישה השנייה היא גישת הורוסקופ המתוקן " The Rectification of a Horoscope” האסטרולוג עשה את התהליך הזהה לגישה הראשונה ברם התוצאה עמדה בניגוד לעובדות קיימות וידועות לכל או שלא היה אפשרי להסביר ללקוח מכל מני סיבות שהן את מה שהאסטרולוג רואה במפה אזי
היה נעשה תיקון במפה תיקון בשעה או תיקון אחר בנתונים ראה
The forgotten Sky: A Guide to Astrology in English Literature By Eade J.C. Oxford Uni. Press 1984

בתקופת ימי הביניים השיטות של פתלומי ואריסטו היו מגולמות בדוקטרינה התיאולוגית של הכנסייה , במשך שנים רבות האמינו כי כדור הארץ הוא שטח דמוי "פרוסת נקניק, הנישאת על ישי ארבע פילים ,המגיע לסוף המשטח נופל לתהום ,אל תוך הגהנום, המדע היה שבוי בידי הכנסייה מפחד הענישה אשר ביכולת הכנסייה להעניש את הכופרים בתיאולוגיה הנוצרית,
משנת 1500 ואילך העולם נכנס לתקופה הסטורית חדשה היא לתקופת הרנסאנס בתקופה זו מאופיינת על ידי תחיית תרבות רומא ויוון ,אנשי הרוח החלו להתנגד לעמדת הכנסייה,והחלו להפיץ ידע מדעי תרבותי חדש וישן במיוחד בעקבות המצאת הדפוס על ידי גוטנברג

תקופת הרנסנס
ההומניסטים הפילוסופים מתקופת הרנסנס ( סוף המאה ה15 ותחילת המאה ה16 ואילך) טענו כי עליהם לשחזר ולהחזיר את כל האמיתות אשר ימי החושך של ימי הביניים מחקו .

מרסלו פיסינו (Marsilio Ficino 1433-1499) התייחס בספרו אל הפלנטות כאל מקור הנחיה בכל תחומי אורך החיים ראה The Three Books on Life
ג'ירולמו קארדנו (Girolamo Cardano 1501-1576) בספרו Tetrabiblios גרם לסערה בעולם הנוצרי בפרשנותו למפת הלידה של ישו הנוצרי
מרטין לותר (Martin Luther 1483-1546) וג'ון קאלווין ( John Calvin 1509-1564) ) והרבה מהמאמינים שלהם ממשיכי דרכם הפרוטסטנטים גינו ודחו את האסטרולוגיה באופן גורף.
מאידך אסטרולוגים פרוטסטנטים ניסו לתת מענה אסטרולוגי לנבואות האקליפטיות מכתבי הקודש שלהם באשר לקץ העולם ראה
Grafton Anthony Cardans Cosmos : The Worlds and Works of a Renaissance Astrologer Cambridge Mass Harvard University Press 1999

האסטרולוגיה הייתה כלי עזר חשוב לאסטרונומים בתקופת ימי הביניים ובתחילת תקופת הרנסנס,האצולה אשר מימנה את האסטרונומים ביקשה לדעת את אש ר יש לאסטרולוגיה להציע ולהיעזר באסטרולוגיה ככלי לקבלת החלטות . חילוקי דעות התגלו בין מנהיגי הדעה בעולם המדעי ראה
William E. Burns Astrology in the Renaissance and Reformation Electronic book Library

שלושה מדענים שינו לחלוטין את התפיסה המדעית בסוף ימי הביניים תחילת תקופת הרנסנס. דעתם גברה על העמדה התיאולוגית של הכנסייה הנוצרית
ניקולאס קופרניקוס 1473- 1543 מדען פולני פיתח את התאוריה ההליוצנטרית הטוענת כי השמש במרכז מערכת השמש ,קופרניקוס טען כי הארץ היא אחת מהפלנטות הסובבות סביב השמש .
יוהאן קפלר 1571-1630 מדען אשר הפנים את רעיונותיו של קופרניקוס. ,קפלר ידוע בשל שלושת החוקים העוסקים בתנועת כוכבי הלכת הנעים באופן אליפטי ולא מעגלי.
גלילאו גליליי 1564-1642 מדען איטלקי דגול הראשון אשר השתמש בטלסקופ,הניח את היסודות למדע המודרני ,ניסח את חוק ההתמדה.
ראה
Andrew D. White A History of the Warfare of science with Theology in Christendom 1896
יש הטוענים כי ידע זה היה כבר מצוי בידי האסטרונומים הקדמוניים בשנת 500 לפנה"ס לערך .לאמור כי הפלנטות הינם כדוריים וכי הם נעים סביב השמש לרבות כדור הארץ, אחרת קשה להסביר את הידע האסטרולוגי ללא הידע האסטרונומי, ובמקורותינו ידע זה מצוי בערך משלהי תקופת בית II.

מיכאל דה נוסטרדאמוס de Nostredame 1503-1566) (Michel נולד בעיר סט' רמי אשר בצרפת ,נוסטראדמוס נולד למשפחה יהודית, בעודו ילד התנצרה המשפחה לדת הנוצרית קאתולית.
השמועה מספרת כי משפחת נוסטראדמוס הייתה מצאצאי שבט יששכר שבט אשר לפי האגדה היה בקיא באסטרולוגיה ובמיסטיקה ראה
בילדותו נחשף נוסטראדמוס לכתבים יהודים אשר עסקו במיסטיקה היהודית,בהשפעת סבו החל ללמוד את רזי האסטרולוגיה,יחד עם השפות יוונית לטינית ועברית.
באוניברסיטת אביניון הוא למד אומנות, ובאוניברסיטת מונטפלייר הוא למד רפואה.
בגיל 26 חזר למונטפלייר להשלמת תואר הדוקטור לאחר הפסקה בלימודיו עקב הירתמו למלחמה כנגד מגפת אבעבועות השחורות.

בשנת 1534 נשא אישה והקים משפחה ,באורח טרגי נפגעה המשפחה מהמגפה האיומה ואישתו ושני ילדיו ניספו במגפה, בשנת 1538 החלה האיקוויזיציה לרדוף את באשמת כפירה נוסטראדמוס החל במסע נדודים ברחבי צרפת ואיטליה,האירוניה בדבר הייתה כי נוסטראדמוס היה אדם מאד דתי ומאמין.

בשנת 1554 הוא התיישב בעיירה SALON שם נשא את אישתו השניה אתה גידל שישה ילדים ,ובתקופה זו בגיל 52 החל את התקופה האסטרולוגית כנביא הדור.
בשנת 1555 הוא פרסם את ספרו הראשון כאשר אגד בתוכו קובץ של תחזיות – נבואות הספר נחל הצלחה בקרב האינטלגנציה של אותם ימים.

פרסומו הגדול בהצלחותיו במלחמה במגפה כמו כן פרסומו בתחזיות האסטרולוגיות הקנו לנוסטראדמוס בשנת 1564 את המינוי לרופא בחצר המלוכה של המלכה קתרין לבית מדיצ'י.נוסטראדמוס נעשה לידי אישי קרוב ואישי למלכה.נוסטראדמוס חזה את מותו של מותו של הנרי הII בעלה של קתרין לבית מדיצ'י,ובמרוצת הזמן היה אף רופאם של המלכים פרנסיס הII וצ'רלס הII .

בשנת 1565-66 החלה התדרדרות במצבו הרפואי של נוסטראדמוס, ב17 ליוני נפח את נשמתו.
The Biography of Nostradamus The Nostradamus Society of America

וויליאם לילי (William Lily1602-1681) אסטרולוג אנגלי מפורסם, את פרסומו קנה הודות לתחזיות מדויקות,לילי התמחה באסטרולוגיה הוררית.
אסטרולוגיה הוררית עושה שימוש באותם כלים ועקרונות כמו האסטרולוגיה הרגילה,ההבדל המהותי הוא בכך שהאסטרולוגיה ההוררית מתמקדת בעת אשר השאלה נשאלת ולא בעת של לידת האדם.
סיפרו המפורסם אסטרולוגיה נוצרית Regulus Press 1985 Lilly s Christian Astrology נשאר ספר פופולרי עד ימינו אנו

מן הראוי לציין כי אחת האספקטים שבהם נבחנה חשיבות האסטרולוגיה היא האסטרולוגיה הרפואית, לאמור היכולת לאבחן מחלות, חשיבות יכולת האבחון, נבחנה במיוחד בתקופת ימי הביניים והרנסנס.
לכל סימן בזודיאק יש התייחסות מקבילה לאיבר מסוים בגוף האדם, הירח היא הפלנטה המשפיעה ביותר בתחום . סטודנטים לרפואה באוניברסיטת בולוניה למדו אסטרולוגיה במשך ארבע שנים ראה
Eugenio Garin . Astrology in the Renaissance: The zodiac of life. Clare Robertson London.1983

האסטרולוגיה המערבית האירופאית משנת 1200 ועד לשנת 1700 מכונה בשם האסטרולוגיה המסורתית אסטרולוגיה זו מחולקת לקטגוריות העיקריות הבאות
Natal Astrologyאסטרולוגיה של מפת הלידה, אסטרולוגיה המאבחנת את אופיו של האדם ואת עיקר מהלך חייו על פי קביעת מיקום הפלנטות בעת היוולדו
Horary Astrology אסטרולוגיה הוררית, הנותנת תשובה לשאלה ספציפית,לפי מפה הנקבעת בעת שאלת השאלה.
Electional Astrology אסטרולוגיה העוסקת במתן יעוץ באשר לזמן המתאים לנקיטת עמדה או מעשה או מהלך מסוים.
Mundane Astrology אסטרולוגיה גיאופוליטית, אסטרולוגיה העוסקת בתחזית באשר לאירועים פוליטיים וחברתיים

בשלהי המאה ה17 האסטרולוגיה החלה להעלם מהבימה הציבורית את מקומה תפס המדע המודרני,האסטרונומים דחפו את האסטרולוגיה אל פח האשפה של ההיסטוריה כל זאת נכון עד לאמצע או שלהי המאה ה19 ועד היום האסטרולוגיה קיבלה ומקבלת זריקת עידוד ,מחקרים רבים נעשו אודות התחום וספרים רבים החיו ושיחזרו את הידע העתיק אנו נגישים לספרות מהעולם האסטרולוגי ההלניסטי,הערבי, ימי הביניים ומתקופת הרנסנס, ז'אנר חדש באסטרולוגיה קיבל תנופה והוא האסטרולוגיה הפסיכולוגית מבית יונג, לז'אנר זה מעריצים רבים ,לקארל יונג היתה השפעה מכרעת על האסטרולוגיה המודרנית.


דף הבית
|
אודותי
|
ההורוסקופ היומי
|
פורום
|
תחזית שבועית
|
מאמרים
|
קישורים
|
כתבו לי
© כל הזכויות שמורות ליאיר טריבלסקי 2008

עיצוב ובניית אתרים
עיצוב ובניית אתרים